Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-09@08:49:40 GMT

عدم اختصاص موزه‌ای برای آثار نادر ابراهیمی جای تاسف دارد

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۷۹۸۷۳

عدم اختصاص موزه‌ای برای آثار نادر ابراهیمی جای تاسف دارد

نوروزی گفت: جدال‌های سیاسی و رقابت‌های خاص منجربه فراموش شدن وظیفه بنیادین اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران شده است.

افکارنیوز: سجاد نوروزی فعال فرهنگی و عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت با اشاره به اهمیت موضوع مطالبه همسر مرحوم نادر ابراهیمی و تایید فرهیختگان فرهنگی برآن گفت: مطالبه خانم فرزانه منصوری همسر مرحوم نادر ابراهیمی از مدیریت شهر تهران به هیچ وجه شخصی نیست بلکه یک حق عمومی و مدنی است که اتفاقا صاحب نظران حوزه فرهنگ برآن تاکید دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
ایجاد واختصاص مکانی جهت ارائه کتب و محصولات فرهنگی مرحوم نادر ابراهیمی از موضوعاتی است که با هویت تک تک شهروندان تهرانی درارتباط است بنابراین خواسته همسر ایشان ازمسوولین مدیریت شهری امر غریب و مساله عجیبی نیست واز بدیهیات فرهنگی واجتماعی درهر جامعه‌ای به شمار می‌رود که ما به ازا‌های عینی آن در جای جای دنیا به کرات مشاهده شده است.

وی در این باره با اشاره به مدیریت فرهنگی دکتر قالیباف و بدیهی بودن چنین مطالباتی درآن دوران افزود: مرحوم نادر ابراهیمی از روشنفکران مذهبی و مردمی به شمار می‌رود که آثار و سبک نگارش ایشان پیوند‌های عمیقی با هویت ملی و دینی ما دارد از این رو آثار به جای مانده از ایشان درعمیق‌ترین لایه‌های اجتماعی ماندگار شده است از این رو با عطف به این ویژگی عدم اختصاص موزه‌ای برای آثار ایشان جای تاسف وتامل دارد. از سوی دیگر این موضوع باید مورد نقد و بررسی صاحب نظران قرار بگیرد که عملکرد مدیران چرا باید به جایی از بی انگیزگی، عدم پاسخگویی و بی توجهی به چنین مسائل عادی، اما قابل توجهی برسد که طاقت نخبگان و وابستگان به شخصیت‌های فرهنگی کشورآنقدر از دست برود که موضع گیری‌های سخت وگا‌ها خشنی، چون تهدید به آتش کشیدن گنجینه ای، چون آثار مرحوم نادر ابراهیمی مطرح شود! در حالی که در معمول دنیا ودر مدیریت پیشین شهرداری تهران با حضور دکتر قالیباف این موضوع به صورتی بسیار بدیهی در تعاملات فرهنگی حل وفصل می‌شد، بنحوی که در دوره مدیریت شهری دوازده ساله دکتر قالیباف شهرداری تهران با حجم انبوهی از این مطالبات مواجه بود که از آن جمله میتوان به افتتاح خانه موزه انتظامی و انواع و اقسام خانه موزه‌های مختلفی اشاره کرد که از دید ودستور العمل فرهنگی شهر پنهان نبود.

سجاد نوروزی اظهار داشت: عملکرد مدیریت شهری جدید بعد از روی کار آمدن شورای پنجم این سوال را ایجاد می‌کند که مگر چه اتفاقی رخ داده وفضا به چه سمتی هدایت شده که همسر مرحوم نادر ابراهیمی مایلند چنین موضع سخت وتصمیم شکننده‌ای را اتخاذ کنند؟ در حالی که پیگیری چنین مورد فرهنگی مساله سخت وغیر قابل دسترسی نیست و در مدیریت شهری پیشین بسیارمسبوق به سابقه بوده و بسیاری از چنین مطالباتی در فضای تعاملی رتق وفتق شده است.

این فعال فرهنگی با اشاره به سیاسی کاری اعضای شورای پنجم وبی توجهی به کارکرد‌های وظایف اجتماعی فرهنگی آن‌ها تصریح نمود: خطری که از اول دوره شکل گیری مدیریت جدید شهری در شورای پنجم و شهرداری تهران احساس شد متاسفانه این روز‌ها به وضوح مشاهده می‌شود، سیاسی کاری مدیریت شهری به جایی رسیده که کارکرد‌های مدنی وفرهنگی این شورا را در سایه یا حاشیه قرار داده و غلظت نگاه سیاسی و ورود به جدال‌های سیاسی و رقابت‌های خاص منجربه فراموش شدن وظیفه بنیادین اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران شده است. به هر حال این موضوع باید به گوش مسوولین برسد وآن‌ها را نسبت به این مساله هوشیار کند که مگر ما چند نفر شبیه مرحوم نادر ابراهیمی داریم، یا چند نفر ویژگی‌هایی شبیه ایشان با چنین آثار فاخری دارند که عرصه برای همسرشان آنقدر تنگ شود که حاضر به آتش کشیدن بر خرمن اندیشه‌های آن عزیز از دست رفته شوند؟ به هر حال آنچه باید مورد توجه مدیران شهری پایتخت قراربگیرد آن است که مطالبه همسر نادر ابراهیمی موضوعی شخصی نیست وره آورد وسودی برای ایشان غیراز کمک به هویت وفرهنگ ایرانی –اسلامی ندارد از این رو امید می‌رود که این موضوع به زودی وبا سرعت تمام مورد پیگیری مدیریت شهری قرار بگیرد تا به سرعت شاهد پاسداشت دستاورد‌های فرهنگی-ملی ودینی فرهیختگان کشور باشیم. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003QeR

منبع: فردا

کلیدواژه: سجاد نوروزی فعال فرهنگی موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۹۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد

به گزارش خبرگزاری مهر، خانه‌موزه معین و امیرجاهد روز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت به مناسبت چهل و هفتمین سالروز درگذشت محمدعلی امیرجاهد هنرمند برجسته موسیقی ایران، میزبان مهدخت معین (فرزند دکتر معین و نوه استاد امیرجاهد) و همچنین جمعی از هنرمندان موسیقی بود.

در ابتدای این مراسم، مه‌آبادی مجری برنامه ضمن خوشامدگویی، از حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران برای ایراد سخنرانی دعوت به‌عمل آورد.

حمیدرضا نوربخش در ابتدا ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: ما امروز دور هم جمع شدیم تا یاد و خاطره هنرمندی بزرگ را گرامی بداریم که حق بسیار بزرگی بر گردن فرهنگ و هنر این سرزمین و هم در شعر و ادب و در موسیقی دارد. به هر حال این منزل و بنا بزرگانی را در خودش دیده است. یادگار ارجمند این هنرمند خانم مهدخت معین فرمودند که هر وقت که در این منزل حضور پیدا می‌کنم، از نو شکفته می‌شوم و خاطرات حضور هنرمندان برایم زنده می‌شود و انرژی و نیروی تازه‌ای دریافت می‌کنم.

موزه‌ای در جنوب شهر که پایگاه مهم موسیقی تهران است

وی ادامه داد: در این منزل بزرگانی رفت و آمد داشته و آثار ارزشمندی در این مکان تولید و یا اجرا شده و فکر می‌کنم به نوعی با تمام این عزیزان هم‌نفس هستیم. خوشحالم که این مکان یکی از پایگاه‌های مهم فرهنگی و هنری شهر است با اینکه در منطقه‌ای واقع شده که شاید گذر عده زیادی از ما به این منطقه نیافتاده است، اما زمانی که بهانه‌های این چنینی برای دورهم جمع‌شدن با اهالی فرهنگ و هنر پیش می‌آید، با عشق و علاقه در این منزل حضور پیدا می‌کنیم. هر زمانی هم که اخباری مبنی بر رخداد اتفاق ناگواری برای این مجموعه می‌شنویم، از اعماق وجود ناراحت می‌شویم اما به هر حال در حال حاضر یکی از پایگاه‌های مهم موسیقی شهر تهران، خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد است که این موضوع، مایه مباهات و امید برای اهالی فرهنگ و هنر کشور است. در این مرکز، نسلی تربیت می‌شوند که پرچمداران آینده موسیقی کشور هستند.

نوربخش افزود: بهانه امروز و امشب، چهل و هفتمین سالروز درگذشت بزرگمرد موسیقی ایران استاد محمدعلی امیرجاهد ما است. استاد امیرجاهد نیازی به توصیف ندارد و ما از دوره قاجار به بعد، بعد از عارف و شیدا، تعداد انگشت‌شماری تصنیف‌ساز برجسته داریم. یکی از نام‌های درخشانی که همواره بر تارک موسیقی ایران می‌درخشد، استاد محمدعلی امیرجاهد هستند که تصانیف پرشمار و ماندگاری که نسل‌های مختلف آن‌ها را زمزمه می‌کنند و بارها با تنظیم‌های مختلف بازتولید و بازاجرا می‌شود و نسل‌های آینده نیز آن‌ها را بازتولید خواهند کرد. این‌ها تماما از ذهن و ضمیر بزرگمردی مانند امیرجاهد تراوش شده و بسیار ارجمند و عزیز است. به دلیل اینکه آهنگسازان و تصنیف سازان ما عمدتا موسیقیدانانی بودند که شاعر نبودند و تعدادی کم بودند که شعر و موسیقی را تولید کردند. عارف قزوینی، علی‌اکبر شیدا و استاد امیرجاهد موسیقیدانانی بود که هم ترانه‌سرا و هم آهنگساز بودند به همین علت نیز آثاری که تولید کردند، شنیدنی هستند. در حال حاضر شنیده‌ایم که شهردار محترم منطقه ۱۴ تغییر کرده و جناب شهرابی فراهانی سکان این منطقه را عهده‌دار شده‌اند که در مراسم حضور ندارند و امیدوارم نگاه ایشان بسیار ویژه باشد و کمبودهای قبل جبران شود.

قدردانی از هنرمندی که بر موسیقی و ادبیات اشراف کامل داشت

پس از صحبت‌های حمیدرضا نوربخش، هاتف شرار هنرمند روشن‌دل و شاگرد مرحوم اکبر گلپایگانی روی صحنه آمد و زندگی‌نامه محمدعلی امیرجاهد را شرح داد و افزود: ما قبل از زمان قاجار، ضربی‌خوانی‌ها و تصانیفی را داشتیم و داریم که مشخص نیست چه کسانی آن‌ها را سروده و یا ساخته‌اند اما از زمان مرحوم شیدا و عارف این مسایل آغاز شد و مرحوم شیدا اغلب آثارشان عاشقانه است و مرحوم عارف نیز آثار اجتماعی، سیاسی و حتی عاشقانه دارد اما عاشقانه‌های مرحوم عارف به سیاست و اجتماع روزگار خودش پهلو می‌گذارد.

وی افزود: ملودی‌هایی که مرحوم شیدا و عارف ساختند، در عین حال که بسیار پر مغز و پر معنا و بر اساس ردیف‌ها و دستگاه‌های خودمان است، بسیار دل‌انگیز و در عین حال بسیار ساده نیز هستند و به ندرت پیش می‌آمد که این ۲ عزیز قطعات بسیار پیچیده‌ای را ساخته باشند. اما بعد از این ۲ بزرگوار، به محمدعلی امیرجاهد می‌رسیم که آثار وی، تلفیقی از آثار مرحوم شیدا و عارف است که هم آثار عاشقانه و هم آثار اجتماعی، سیاسی دارد. امیرجاهد جدای از اینکه تلفیق شعر و موسیقی را رعایت می‌کرد، به فکر تقطیع نیز بود و شما زمانی که آثار امیرجاهد را با شعر دیگری نیز می‌گذارید، قابل اجرا و مشخص است که بر ادبیات و ردیف و دستگاه‌های موسیقی اشراف کامل دارد.

پس از صحبت‌های هاتف شرار، این هنرمند به همراه صابر اله‌دادیان (نوازنده تار) و امیر کریمی (نوازنده تمبک) ساز و آواز و یک قطعه از آثار امیرجاهد را اجرا کردند.

خاطره دختر استاد فقید از حضور فرامرز پایور در حیات یک خانه قدیمی

پس از اجرای هاتف شرار، مهدخت معین نوه محمدعلی امیرجاهد گفت: در ابتدا از حمیدرضا نوربخش و مهدی مساح بیدگلی تشکر می‌کنم که در سال‌های اخیر در مسایل مربوط به این خانه‌موزه فعال هستند و در رونق و توسعه آن کوشا هستند و خانه‌موزه به صورت تخصصی خصوصا در اجرای برنامه‌های موسیقی درآمده است. همان‌طور که آقای نوربخش گفت، هنرمندان و استادان موسیقی بزرگی در این خانه‌موزه رفت و آمد داشتند. استاد صبا بارها از صبح روزهای جمعه تا غروب آن روز با استاد امیرجاهد کار می‌کردند و نت‌های تصانیف استاد امیرجاهد را استاد صبا می‌نوشتند. نت‌هایی که ۲ جلد دیوان امیرجاهد وجود دارد، تمام آن‌ها توسط استاد ابوالحسن صبا نوشته شده‌اند.

وی ادامه داد: خاطرم هست که استاد پایور به همراه برخی از هنرمندان و همین‌طور استاد امیرجاهد در روزهای تابستان در حیاط این خانه به نواختن سنتور می‌پرداخت. بعدها استاد امیرجاهد مدت زیادی گرفتار سالنامه پارس بود و پس از آن نیز مشغول تالیف ۲ جلد دیوان شد. البته آقای هاتف شرار در زمینه زندگینامه استاد امیرجاهد خصوصا تصنیف‌سازی ایشان مطالب تخصصی و جدیدی را ارایه کرد که برای بنده نیز جالب بود.

مهدخت معین در پایان یادآور شد: کمپانی فرانسوی پولیفون اثر «نرگس مست» را اجرا کردند که یکی از شاهکارهای استاد امیرجاهد است که این اثر، یک اثر بسیار زیبایی است و با یک صدای بسیار قوی و دلپذیر اجرا شده است.

اجرای نقالی به سرپرستی الهه تاجیک و هنرنمایی الهه تاجیک، سارینا سیفی، حلما یارمحمدی و پرسام علیزاده از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

پس از اجرای نقالی، گروه موسیقی «استاد امیرجاهد» به خوانندگی سیدرضا طیبی و نوازندگی حسین روزبهانی (تار)، سعید میرزاحسینی (نی) و امیر کریمی (تمبک) روی صحنه آمدند و قطعاتی از این هنرمند برجسته را اجرا کردند.

در بخش پایانی این مراسم، مجری برنامه از حمیدرضا نوربخش (مدیر عامل خانه موسیقی و عضو هیات‌مدیره خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد)، مهدخت معین (فرزند معین و عضو هیات‌مدیره خانه موزه)، حمیدرضا عاطفی (رییس کانون پژوهشگران خانه موسیقی و عضو هیات‌مدیره خانه‌موزه)، کارمین صراف (نوه امیرجاهد و عضو هیات‌مدیره خانه‌موزه)، بیدگلی (عضو هیات‌مدیره کانون مدرسان خانه موسیقی ایران و رییس هیات‌مدیره خانه‌موزه) دعوت کرد تا روی صحنه آمده و با حضور آن‌ها از پوستر ششمین دوره جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد رونمایی شود.

در بخش بعدی برنامه از سوسن اصلانی، محمد میرزاخانی، اسماعیل خلج، بهرام گودرزی، ژیوار شیخ الاسلامی و همچنین سیدرضا اسماعیلی (معاون اسبق اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۴) دعوت شد تا در کنار سایر هنرمندان از مدرسان نمونه سال ۱۴۰۲ خانه‌موزه دکتر معین و استاد امیرجاهدبه جهت دریافت رتبه برتر هنرجویان خود در جشنواره موسیقی امیرجاهد، جشنواره خوشنویسی امام علی (ع) و جشنواره ملی استاد معین و همچنین رعایت آیتم‌های مدنظر طبق آیین‌نامه داخلی خانه‌موزه قدردانی شود.

علی تحریری (نوازنده سنتور)، سیدرضا طیبی (آواز)، حسین باباخانی تیموری (خوشنویسی)، محسن میرحسینی (خوشنویسی)، مهدیه رضازاده (ویولن)، امیرحسین طریقت (تمبک)، زهره حدادی (پیانو)، مرتضی میر (دف)، نعیمه باقری (خوشنویسی)، الهه تاجیک (نقالی)، آمنه خدادادی (گیتار)، مهدی مساح بیدگلی (تئوری موسیقی)، مرجان راغب (سنتور) و آرمین رهبر (تذهیب) از هنرمندان و مدرسان منتخب سال ۱۴۰۲ خانه‌موزه بودند که قدردانی ویژه‌ای از این هنرمندان به عمل آمد.

کد خبر 6098037 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • انتقال آثار تاریخی با ارزش از موزه ملی به کرمان
  • نمایش برگزیده‌ای از آثار رضا مافی در موزه هنر‌های معاصر تهران
  • کتابخانه شخصی مرحوم کریم مجتهدی در اتاق کارش دایر شد
  • بازدید از موزه حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) رایگان شد
  • ماجرای چرایی ساخت مسجد در پارک‌های بزرگ شهر
  • آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر می‌رود/نمایش برگزیده‌ای ازآثار
  • رویدادهای فرهنگی برای «خرم‌آباد»
  • اختصاص ۸۲ میلیاردتومان اعتبار برای ساخت پروژه دفاع مقدس در گلستان
  • افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در ۵ استان کشور
  • قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد